عايز تبقي محامي. ناجح و محترف و مشهور (ج 2 )
1- غير نظرتك. للمهنة :-
يعني مثلا فصل روب خاص. ليك سيبك من الروب الي مش .مكوي الي لما بتلبسه اصلا .ريحته بتخليك مش طايق نفسك .بزمتك هتترافع ازاي نفسيا = غير نظرتك
2- الاهتمام بالمظهر.
هات بدلتين بس .لونهم مختلف و غير عليهم .قمصان و كرافتات يا سيدي متحملش. نفسك اكبر من طاقتك و سيبك. بقي من الكاجوال واحد يقولك انت .داخل تعمل ايه يا استاذ فا تقوله انا .محامي يقولك فين الكارنيه و الله .عيب يا زميلي بتبخل عليا بوقارك. ليه بتبخل عليا بشياكتك ليه يا .استاذى يا استاذة شغلك متعة .محتاج حالة نفسية خاصة دخل نفسك .فيها يا اخي يمكن ربنا يبعتلك .رزقك فى وقت اعمل الي عليك .بقي خليك جاهز فى اي وقت
3-عدم التقليل من الذات
بص سيبك بقى. من الاهبل بتاع متقولش معالي .الريس و متقولش سيادة المستشار .و انت كده بتقلل من نفسك يا اساتذتى .العظام هو انتم بتستمدوا .قوتكم من و فنيات شغلكم بانك .متقولش كده خلاص يعني كده انت .فرضت شخصيتك و لا ايه ثقتك فى .نفسك يا استاذ اكبر الف مره من كده
4-كن واثق من قدراتك
قوتك فى. ابداعك فى اسلوبك فى انك تقرا فا .تدخل تقول مثلا انا هقول النهارده. مرافعتي باللغة العربية او هتمرن. استخدم الفاظ مختلفة هنا بقي. الاختلاف هنا بقى القاضى و وكيل. النيابة بيعمل حسابك و يقعد. مركز عشان يحاول يجريك و يوم ما .هيكون عايز يشد معاك عشان يرضي. غروره هتكسبه لانك فاهم و .عامل الي عليك
5-كن ذا كرامة وعزة نفس
غلى نفسك .والله ما حد بياخد رزق حد بس .حاول تبقي طموح حاجة حلوة على. فكرة علي سعرك فى السوق و ده. هيكون لي بوست تاني مفصل
6- اخطر نقطتين بقي
أ :أشعر بقيمتك الداخلية
هو انت ليه مش .بتبص لولادك و صحابك و مراتك .و اهلك و عزوتك كده ليه بتعشق .تقلل من نفسك ليه عاشق و متقن .لدور المظلوم انت مستضعف وفيها .فرق كبير بينها و بين الضعيف على. فكرة رقي نفسك خلى فيه حدود .خلي ولادك يقولو بابا بيه هيبته .فى التعامل مع الناس
ب: السكرتير امين السر
فكك و انسوا و استقيظوا .و فوقوا و ارتقوا بكل اللغات .اهو اسئلتك محددة ليه عايز .تعرف اتجاه الدائرة اعرفوا من احكامها .اتعب و اقرا عشان خاطرى. وحيات سيدنا محمد صل الله عليه و. سلم وحيات سيدنا عيسى عليه السلام. اتعب و اقرا و بلاش اسلوب .كانكم عارفين بعض من سنين عشان .انتم مش كده و اقل شكوى و الله .سكرتير بيترعب منك
7- القاضى العادى.
.و مجلس الدولة , الظابط , وكيل. النيابة ,,, هشرح ليكم فى بوست .مفصل ازاي تتعامل معاه و اوعدكم .و اتحدي انه هيكون بشكل مختلف عن. اي حد لاني بعشق الاختلاف .🙂 بس بسرعة افصل بين الاحترام .و الخوف روبك بيدي باور خليك. قده متتهزش بس الموضوع كله مين. بيفرض شخصيته على .التاني و قبل ما حد يقولي انت مش. عايش والظلم و الاستبداد و الكلمتين .الي انتم حافظينهم انا يا ما .خدت حقى من قضاة بس الفرق .اني مش عنجهي حصانتي فى .اهتمامي بمظهرى و فكرى و وقارى .و شموخي مش فى الكارنيه عشان .كده محدش بيقدر عليا الحمد الله
8- اخيرا حبها قدرها.
و الله احنا لينا فى بطون الناس. معزة جامدة بدليل ان موكلك .بيحس انك حياته كلها و بيثق اكتر .من اي حد بعد ربنا سيبك من الظاهر. ده عشان ميدفعش .فلوس بس 😀
مع تمنياتنا بالتوفيق الدائم للجميع
مع تحياتي.
شيماء رمضان.